تمیز نمودن سینک آشپزخانه خوب

تمیز کردن سینک آشپزخانه

خلاصه محتوا:سینک آشپزخانه یکی از مکان هایی در آشپزخانه می باشد که لازم است به صورت دقیق و منظم تمیز شود.

سینک آشپزخانه یکی از مکان هایی در آشپزخانه می باشد که لازم است به صورت دقیق و منظم تمیز شود. در غیر این صورت ممکن است محل رشد باکتری ها و میکروب ها گردد. اما سوال اصلی اینجاست که چگونه می توان سینک های آشپزخانه خود را به صورت موثر و خوب تمیز نمود؟ در این مقاله روش های کاربردی را مطالعه خواهید کرد که به کمک آنها قادر خواهید بود تا به آسانی سینک آشپزخانه خود را تمیز نمایید.

تمیز نمودن سینک آشپزخانه شامل چه مراحلی است؟

ممکن است از دید بسیاری از افراد، تمیز کردن سینک آشپزخانه آسان باشد اما همین کار راحت دارای مراحلی است که در زیر می توانید مطالعه نمایید.

 

  • برای اینکه بتوانید  خود را به خوبی تمیز نمایید، لازم است تا حتما از قبل ظرف های درون آن را بشویید. همچنین پیشنهاد می شود حتما باقی مانده مواد غذایی یا میوه جاتی که ممکن است داخل سینک جمع شده باشند را قبل از تمیز نمودن، خارج نمایید.
  • عموما لبه های سینک جایی است که جرم بسیاری در این بخش ها قرار می گیرد. به همین دلیل توصیه می شود تا به کمک جوش شیرین و آب گرم، قسمت های مذکور را به خوبی تمیز نمایید. برای تمیز کردن می توانید از یک مسواک یا سیم ظرفشویی استفاده کنید.
  • در برخی موارد، سینک آشپزخانه شما با جوش شیرین تمیز نمی شود. در این حالات می توانید کمی سرکه سفید بر روی جرم ها اسپری نموده و اجازه دهید تا کمی باقی بماند. در نهایت با آب گرم این بخش ها را بشویید.

در اکثر موارد سینک آشپزخانه شما با این محلول ها تمیز می شود اما اگر پس از طی نمودن مراحل فوق همچنان آثار لکه و آلودگی را مشاهده نمودید، لازم است تا از روش های بیان شده در زیر بهره ببرید.

روش تمیز کردن سینک:

گاها ممکن است سینک ظرفشویی شما از جنس خاصی باشد که نتوانید از محلول های بالا بهره ببرید. از همین رو توصیه می گردد تا با توجه به جنس آن از روش مناسب نیز بهره ببرید:

اگر سینک آشپزخانه شما فلزی است:

سینک های آهنی و فلزی سطح براقی دارند. باید در نظر داشت که این سینک ها بسیار سریع کثیف می شوند. برای اینکه آثار لکه و کثیفی بر روی آنها باقی نماند، توصیه می شود تا ابتدا به خوبی سینک را تمیز نموده و آبکشی کنید. سپس آن را خشک نمایید تا اثری از آب و لکه باقی نماند. توصیه می گردد تا سینک های فوق را روزی یک بار تمیز کنید.

اگر سینک شما چینی باشد:

برای تمیز نمودن سینک های چینی هیچ وقت از مواد شوینده و تمیز کننده استفاده نکنید. شما می توانید سینک های فوق را با سرکه یا مایع ظرفشویی به خوبی تمیز کنید. برای آلودگی های چسبنده نیز از محلول جوش شیرین و آب ولرم بهره ببرید. یکی از مواردی که برای نگهداری از سینک های فوق دارای اهمیت است، این مهم می باشد که هیچ وقت اجسام داغ را نباید داخل سینک قرار دهید. زیرا در این صورت بر روی چینی ممکن است اثر آن را مشاهده کنید.

اگر سینک آشپزخانه شما از نوع استیل است:

این نوع سینک آشپزخانه یکی از پرکاربردترین موارد می باشد. قیمت آن به نسبت سایر گزینه ها مناسب تر است اما باید دقت داشت که به راحتی دچار آسیب می شود. از همین رو برای تمیز نمودن آن نباید از اجسام تیز یا برنده استفاده نمود. برای تمیز نمودن آن می توانید از محلول  جوش شیرین و آب لیمو استفاده نمایید. برخی از افراد برای اینکه سینکی براق تر داشته باشند به آن کمی روغن زیتون نیز پس از تمیز نمودن، اسپری می کنند.

اگر سینک شما از نوع مسی باشد:

سینک آشپزخانه مسی به دلیل قیمت زیاد آن کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. اما اگر شما در منزل خود از این سینک ها استفاده می نمایید، می توانید برای تمیز نمودن آن از مایع دستشویی یا ظرفشویی بهره ببرید. مورد مهمی که باید به آن دقت نمایید، عدم تمیز کردن با آن شوینده های قوی است. حتی اگر آب میوه های اسیدی بر روی سینک چکید، لازم است تا آنها را سریع تمیز نمایید زیرا لکه های آن تا سالیان طولانی باقی می ماند.

اگر سینک آشپزخانه شما گرانیتی باشد:

برای سینک آشپزخانه گرانیتی به هیچ وجه نباید از شوینده های قوی استفاده نمود. بهترین محلول برای تمیز نمودن، آب و صابون می باشد. شما می توانید محلول فوق را به کمک یک حوله نرم بر روی سینک کشیده تا آن را تمیز نمایید. برای اینکه سینک شما همواره تمیز باقی بماند، می توانید کمی روغن بر سطح سینک اسپری نمایید. این کار باعث براق شدن سینک نیز می گردد.

به جز مواردی که در بالا بیان شد، سینک آشپزخانه دارای مدل های دیگری نیز است. از همین رو باید دقت نمایید تا با توجه به جنس سینک از محلول تمیز کننده مناسب استفاده نمایید. به عنوان یک قانون کلی می توانید در ذهن داشته باشد که سرکه سفید و جوش شیرین برای اغلب سینک ها می تواند مفید باشد.

برای تمیز نمودن سینک چه نکاتی را باید در نظر داشته باشید:

برای اینکه سینک آشپزخانه شما همواره تمیز و براق باشد، توصیه می گردد تا نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • حتما برای خشک کردن سینک آشپزخانه از دستمال هایی استفاده نمایید که به خوبی آب را جذب کنند. از همین رو پیشنهاد ما به شما استفاده از پارچه های میکروفایبر است.
  • برای اینکه لکه های تیره بر روی سینک شما باقی نمانند، سریعا آنها را با مواد شوینده تمیز نمایید.
  • محصولات تمیز کننده تنها چند دقیقه بر روی سینک باید باقی بمانند. در غیر این صورت باعث از بین رفتن سینک خواهند شد.
  • برای اینکه سینک آشپزخانه شما همواره تمیز باقی بماند، بهتر است تا هفته ای یک بار آن را ضدعفونی نمایید. همچنین برای از بین بردن رسوبات سینک می توانید ماهی یکبار از جوش شیرینی برای پاک نمودن استفاده نمایید.

با در نظر گرفتن نکات فوق شما همواره سینک تمیز و براقی خواهید داشت.