خلاصه مقاله:سرویس کولر گازی در منزل در 4 مرحله اصلی انجام می پذیرد که در این متن به طور جامع در مورد آن صحبت شده است.

این روزها با نزدیک شدن به فصل گرما وسایل برودتی و سرمایشی نیاز به سرویس و چکاپ دارند. از این رو این مقاله را به موضوع سرویس کولر گازی در منزل اختصاص داده ایم. با توجه به آموزش های داده شده در طول این مقاله شما می توانید اقدام به چکاب تجهیز خود نمایید. بدین منظور با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

بهترین زمان برای سرویس :

بر اساس توصیه متخصصان و تکنسین ‌های این حوزه مطلوب ترین زمان به جهت سرویس کولر گازی پیش از فصول گرم است. به عبارتی حداقل یک بار در سال باید این پروسه را انجام دهید.
البته فاکتورهای متعددی می تواند بر روی زمان سرویس و چکاپ تاثیر گذار باشد. به طور مثال چنانچه در مناطقی زندگی می کنید که آلودگی هوا زیاد است ممکن است سرویس این تجهیزات پیش از زمان موعد فرا برسد. شهرهای جنوبی از آنجایی که زودتر از سایر مناطق نیاز به وسایل برودتی پیدا می ‌کنند پس نیاز است تا عملیات تعمیر و یا سرویس در ماه اسفند انجام گیرد. شهرهایی که آب و هوای معتدل و یا سرد دارند می توانند این سرویس را در اردیبهشت ماه انجام دهند.

به یاد داشته باشید که برخی از قطعات به کار رفته در این وسایل مصرفی هستند لذا پس از طی شدن طول عمر مفید خود نیاز به تعویض دارند. اما هنگامی که شما این پروسه را نادیده بگیرید ممکن است همراه با خرابی یک قطعه سایر قطعات درگیر نیز معیوب شوند. بدین منظور سرویسکاری به موقع این تجهیزات از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

علت ضرورت سرویس کولر گازی چیست ؟

  • افزایش راندمان دستگاه
  • زدودن آلودگی های بیماری زا
  • ارتقاء عمر مفید تجهیز
  • کاهش حجم مصرف برق
  • پیشگیری از خرابی های گسترده تر و یا سوختگی قطعات

سرویس کولر گازی در منزل شامل چه مواردی می شود ؟

  1. شستشو و تمیز نمودن یونیت های داخلی و خارجی
  2. چکاپ آمپر اسپلیت
  3. بررسی اتصالات و مطمئن شدن از عدم نشتی
  4. شارژ گاز کولر

 

سرویس کولر گازی در منزل، تمیز نمودن یونیت ها:

اصلی ترین مرحله سرویس کولر گازی تمیز نمودن این تجهیز است. در ادامه به شرح مراحل این امر می پردازیم.

قدم اول، رعایت اصول ایمنی

توجه داشته باشید که این تجهیزات از برق 220 ولت استفاده می‌ کنند لذا پیش از شروع عملیات تمیزکاری می بایست از عدم اتصال تجهیز به برق مطمئن شوید. برای این کار ضمن کشیدن پریز؛ مطمئن شوید که کلید مربوط به این تجهیزات در فیوز نیز قطع باشد.

 قدم دوم، تمیز نمودن فیلتر ها

به منظور دسترسی به محتویات یونیت داخلی در این تجهیزات نیاز است تا قاب جلویی پنل را جدا کنید. اگر در برداشتن پنل با مشکل مواجه شدید حتماً به دفترچه راهنما کولر گازی مراجعه کنید. اما در اغلب موارد تنها کافیست انگشتان خود را در نواحی راست و چپ دستگاه جای دهید و با یک فشار بسیار کم قاب را به سمت بیرون هدایت کنید، سپس به آرامی فیلترها را از محل تعبیه بیرون آورید.
به جهت تمیز نمودن فیلترها می توانید از ترکیبات شوینده و فرچه استفاده کنید. حتی می توانید از یک شلنگ آب فشار قوی نیز کمک بگیرید. پس از آنکه فیلترها کاملاً خشک شدند می ‌توانید آنها را مجدداً در محل خود جای دهید.

 

تمیز کردن فیلتر ها
تمیز کردن فیلتر ها

قدم سوم، بررسی حسگرهای کولر

در قدم سوم به منظور سرویس کولر گازی در منزل نیاز است تا به سراغ سنسور ها بروید. هنگامی که پنل را باز کرده باشید در بخش پشتی فیلترها این قطعات جای گرفته اند. عملکرد صحیح این قطعات به منظور حفظ تعادل دمای محیط مهم است. هنگامی که به علت گرد و غبار محیط کثیف شده باشند نمی‌ توانند حرارت محیط را به درستی تشخیص دهند و روند روشن و خاموش شدن دستگاه مختل خواهد شد.
زمانی که آن را از محل تعبیه بیرون آوردید می توانید با کمک یک برس نرم یا پارچه آن را تمیز کنید.

قدم چهارم، رسیدگی به کویل های یونیت داخلی

این قطعات در حقیقت صفحه‌ های واجد شیاری می‌ باشند که در پنل جای گرفته اند. هر چند که فیلتر ها بخش اعظم گرد و غبار را درون خود نگه می دارند اما باز هم ممکن است مقداری آلودگی یا چربی بر روی کویل ها تجمع یابد. از این رو توصیه می شود تا به منظور تمیز نمودن آنها از مواد چربی شور استفاده کنید. بهتر است پروسه تمیز کاری این قطعات با ظرافت انجام شود تا آسیبی نبینند. چنانچه در منزل ابزارهای تخصصی تر مثل دمنده هوا موجود است می توانید از آن کمک بگیرید.

تمیز کردن کویل کولر گازی
تمیز کردن کویل کولر گازی

قدم پنجم، رسیدگی به یونیت بیرونی

در این مرحله از سرویس کولر گازی در منزل نوبت به تمیزکاری یونیت خارجی می رسد. به علت قرار گیری این بخش در محیط آزاد احتمالاً پروسه تمیز کاری بیشتر طول خواهد کشید. برای آنکه بتوانید به بخش درونی دست‌ یابید نیاز است تا رادیات پنل باز گردد. در مرحله بعد قادر خواهید بود با تجهیزات تکمیلی مثل دمنده هوا بخش های درونی را از گرد و خاک پاک نمایید.
هنگامی که ناحیه پشتی کاملاً پاک شد می توانید به سراغ سایر بخش ‌های داخلی کندانسور بروید. پره های فن را با کمک یک پارچه مرطوب تمیز کنید اما از تماس مستقیم آب با تجهیزات درونی پرهیز کنید چرا که علاوه بر خطرات جانی احتمال خراب شدن تجهیز نیز وجود دارد.

فن وظیفه خنک نمودن گاز مبرد را بازی می کند. به نوعی فن هسته مرکزی این تجهیزات به شمار می ‌رود لذا فعالیت صحیح آن سبب افزایش راندمان کولر گازی خواهد شد. هنگامی که به علت معیوب شدن و یا کثیف بودن نقش خود را به درستی انجام ندهد حرارت پنل به میزان زیادی بالا می رود. این موضوع می ‌تواند سبب ذوب شدن اتصالات درونی دستگاه گردد. در نهایت احتمال نیم سوز شدن و یا اتصال درونی نیز زیاد خواهد بود. دقیقاً اینجاست که اهمیت انجام سرویس کولر بیش از پیش پررنگ می شود.

 

سرویس کولر گازی در منزل، چکاپ آمپر اسپلیت

پس از آنکه پروسه تمیز نمودن تجهیز به اتمام رسید لازم است تا به سراغ مرحله بعد سرویس کولر گازی بروید. به منظور چکاب فعالیت کندانسور لازم است تا فشار آمپر تجهیز ارزیابی گردد. برای آنکه کولر بتواند به درستی ایفای نقش کند باید در تعادل فشاری باشد. فشار بیش از اندازه کم و یا بیش از حد زیاد سبب آسیب به موتور خواهد شد.
با کمک ابزار آمپرسنج؛ فشار تجهیز را چک کنید. چنانچه به این کار آشنا نیستید لازم است تا از یک تکنسین ماهر کمک بخواهید. در صورت افزایش فشار دستگاه احتمال آسیب به خازن و مقاومت ها وجود دارد.

تست نشتی کولر گازی
تست نشتی کولر گازی

 

سرویس کولر گازی در منزل، تست نشتی اتصالات

در این مرحله لازم است تا به بررسی سلامت سیم ها، لوله ها و سایر اتصالات بپردازید. گاهی یک سیم معیوب سبب سوختگی یک قطعه گرانقیمت می شود یا ممکن است نشتی گاز موجب افت راندمان تجهیز گردد. لذا پس از آنکه تمامی مراحل پیشین را طی کردید مطمئن شوید که سیم ها اتصالی ندارند، تمامی پیچ و مهره ها محکم بسته شده اند و هیچ گونه نشتی وجود ندارد.

سرویس کولر گازی در منزل، شارژ گاز کولر

در آخرین گام به ارزیابی گاز مبرد کولر گازی بپردازید و چک کنید که آیا نیاز به شارژ دارد یا خیر

در نهایت هنگامی که پروسه تمیزکاری و سرویس کولرگازی به اتمام رسید نیاز است به مدت چند ساعت صبر کنید سپس از تجهیز استفاده کنید. چرا که شما باید مطمئن شوید که تمامی قطعات خشک هستند.