ظروف فر توکار

خلاصه مقاله:در این مقاله به بررسی ظروفی که می توان آن ها را درون فر تو کار قرار داد، می پردازیم و انواع ظروف فر توکار آن را بیان می کنیم.

مقدمه

قبل از اینکه بخواهیم وارد مبحث اصلی این مقاله یعنی ظروف مناسب فر توکار شویم، ابتدا باید بدانیم که فر توکار چگونه وسیله ای می باشد. در گذشته، معمولا اجاق های گاز به همراه فر ساخته می شدند. ساز و کار این وسیله، بدین گونه بود که در بالای آن، شعله پخش کن گازی و در قسمت پایین نیز یک شعله پخش کن گازی دیگری قرار داشت که از آن به عنوان فر استفاده می شد. در حال حاضر به دلایلی همچون حجیم بودن یا عدم قابلیت ست با سایر وسایل، فر از اجاق گاز حذف شد. در حال حاضر فر توکار تولید می شود که می توان به راحتی از آن استفاده کرد و در آشپزخانه از آن بهره برد. حال سوال اصلی بدین گونه تشکیل می شود که چه ظروفی را می توان درون فر توکار قرار داد. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

نمایی از فر توکار
نمایی از فر توکار

 

از چه ظروفی برای استفاده در فر توکار استفاده نماییم؟

یکی از موارد ضروری و حیاتی در حین آشپزی، توجه به ظروف مورد استفاده می باشد. درون فر، ظروف مخصوصی قرار می گیرند که قابلیت و ویژگی های مناسبی داشته باشند. اگر قصد دارید این محصولات را تهیه یا استفاده نمایید اما اطلاعاتی درباره ی آن ها ندارید، به ادامه ی این مقاله توجه داشته باشید. 4 دسته از ظروف می توانند درون فر توکار استفاده شوند.

دسته ی اول، ظروف فلزی می باشند. این محصولات که از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند، به شرط آنکه از دسته های چوبی یا پلاستیکی تولید نشده باشند، می توان در فر استفاده کرد.

ظروف سیلیکونی، دومین دسته از ظرف های قابل استفاده در فر می باشند. معمولا از ظرف های سیلیکونی برای پخت یا طبخ انواع مواد خوراکی درون فر ها استفاده می شود.

دسته ی سوم، ظروف سرامیکی می باشند. البته نکته ی بسیار مهم، وجود داشتن طرح یا برچسب روی این محصولات می باشد. در صورتی که ظرف های سرامیکی دارای طرح یا برچسب باشند، نمی توان از آن ها در فر توکار استفاده کرد. حتما در هنگام خرید ظرف های سرامیکی، از فروشنده درباره ی استفاده کردن یا عدم استفاده ی این محصولات درون فر سوال نمایید.

دسته ی چهارم و آخر، ظروف شیشه ای مخصوص فر می باشند. این ظرف ها را می توان به راحتی درون فر استفاده کرد. البته نکته ی مهم درباره ی ظرف های شیشه ای، نوسانات ناگهانی می باشد. نباید اینگونه محصولات را بلافاصله از فر درآورده و وارد آب سرد نمایید و یا بالعکس. در چنین شرایطی ممکن است این محصولات دچار ترک یا آسیب دیدگی شوند.

 

حتما باید قبل از استفاده ی ظروف درون فر، به قابلیت استفاده از آن ها توجه کرد
حتما باید قبل از استفاده ی ظروف درون فر، به قابلیت استفاده از آن ها توجه کرد

معمولا از چه ظروفی درون فر توکار استفاده می شود؟

1- معمولا افراد بسیاری از ظروف آلومینیومی سبک و ارزان قیمت درون فر توکار استفاده می کنند. این محصولات برای پخت کیک یا شیرینی مناسب می باشند. ظرف های آلومینیومی تحمل حرارت بالا را دارند و می توان از آن ها به راحتی در فر استفاده کرد.

2- یکی دیگر از ظروف رایج مورد استفاده در فر توکار، ظرف های چدنی با پوشش های نچسب می باشد. معمولا درون این ظرف ها، انواع سوپ یا آش قرار داده می شود و به همراه سایر خوراکی ها، درون فر قرار داده می شوند تا گرم شوند.

3- ماهیتابه ها یا ظروف چند لایه نیز درون فر به کرات استفاده می شوند. این ظرف ها از لایه های مس، آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و تیتانیوم ساخته می شوند. از مزایای فوق العاده ی این ظرف ها، می توان به عدم سوختگی غذا و کیفیت بالای آن در پخت اشاره کرد.

از چه ظرف هایی نباید در فر استفاده کرد؟

حال به سمت دیگر موضوع می رویم. در حال حاضر که متوجه شدیم از چه ظروفی باید درون فر استفاده کرد، می خواهیم با ظرف هایی که نباید در فر استفاده کرد نیز آشنا شویم.

1- به هیچ عنوان از ظروف پلاستیکی در فر استفاده ننمایید. پلاستیک ها هنگام مواجهه با گرما، از خود مواد شیمیایی مضری آزاد می کنند که علاوه بر به خطر انداختن سلامتی افراد، باعث تعویض خاصیت غذا نیز می شود.

2- بعضی از ظروف شیشه ای وجود دارند که برای استفاده در فر، نامناسب می باشند. به عنوان مثال اگر ظرفی سرد باشد یا ترک خورده باشد، امکان استفاده از آن درون فر وجود ندارد.

باید ظروف مورد استفاده در فر، از ویژگی استحکام بالا برخوردار باشند
باید ظروف مورد استفاده در فر، از ویژگی استحکام بالا برخوردار باشند

 

جمع بندی نهایی

همانطور که در این مقاله نیز بیان شد، برای استفاده از فر توکار جهت پخت یا گرم شدن غذا، نیاز است از ظروف مناسب استفاده شود. شاید اصلی ترین و بهترین روش متوجه شدن این موضوع، پرسیدن از فروشنده باشد. فروشنده به خوبی به این موضوع آگاه است و می تواند شما را کمک نماید. از طرف دیگر، معمولا ظرف های فلزی یا آهنی به دلیل استحکام بالایی که دارند، کمتر جای نگرانی برای خریدار باقی می گذارند. از طرفی ظرف های شیشه ای یا آلومینیومی به دلیل جنس نازک تر، حتما باید مورد پرسش و پاسخ قرار گیرند. در انتها امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات مناسب را دریافت کرده باشید.