ترفندهای کاهش مصرف برق کولر گازی اسپیلت

ترفندهای کاهش مصرف برق کولر گازی اسپیلت

خلاصه مقاله:چه ترفندهایی برای کاهش مصرف برق کولر گازی اسپیلت وجود دارند؟ چگونه می توان مصرف برق زیاد کولر گازی اسپیلت را مدیریت کرد و آن را کاهش داد؟

چه ترفندهایی برای کاهش مصرف برق کولر گازی اسپیلت وجود دارند؟ چگونه می توان مصرف برق زیاد کولر گازی اسپیلت را مدیریت کرد و آن را کاهش داد؟  در این مقاله سعی داریم بهترین و کاربردی روش های کاهش محسوس مصرف برق در هنگام استفاده از کولر گازی  ها و اسپیلت ها را تشریح کنیم. با به کار بردن این ترفندها، می توانید مصرف برق این محصولات را تا حد  قابل قبولی کاهش دهید.

لزوم نصب و راه اندازی کولرگازی اسپیلت

اغلب مناطق کشور ایران در نواحی گرم و خشک  قرار دارند و حدود شش ماه از سال، دمای هوا در آنها بالای 30 درجه است. از این رو خیلی از افراد برای مقابله با این گرما، از کولرهای گازی و اسپیلت ها استفاده می‌کنند. یکی از معایب استفاده از این کولر گازی ها، مصرف برق زیاد آنها است. اگرچه در مناطق جنوبی و گرم کشور، یارانه هایی برای مصرف برق به مردم ارائه می ‌شود، اما در خیلی از مناطق مرکزی و شرق ایران، این یارانه‌ ها وجود ندارند.  به همین دلیل استفاده از کولرهای گازی باعث افزایش هزینه ها برای خانواده ها، سازمان ها و شرکت ها خواهد بود.

اما آیا راهکاری برای کاهش مصرف برق کولر گازی اسپیلت وجود دارد؟ آیا می توان کاری کرد که بدون اینکه مشکلی در سرمایش ساختمان به وجود بیاید، کولر گازی اسپیلت به خوبی کار کند و مصرف برق کمتری هم داشته باشد؟ خوشبختانه جواب مثبت است!  در ادامه ترفند های کاهش مصرف برق کولر گازی ها و  اسپلیت ها را تشریح می کنیم. این ترفندها و راهکارها می تواند تا حد قابل توجهی ( یعنی حدود ۳۰ درصد) از مصرف برق کولر گازی بکاهد.

ترفندهای کاهش مصرف برق کولر گازی اسپیلت
ترفندهای کاهش مصرف برق کولر گازی اسپیلت

استفاده از کولرگازی های سطح بالا و اینورتردار

در ابتدا توصیه می کنیم از کولر گازی اسپیلت با کیفیت بالا در سطح مصرف A یا B استفاده کنید. این کولر گازی ها، دارای اینورتر هستند. اینورتر  باعث مصرف انرژی کمتری در کولر گازی ها می شود. در واقع اینورترها، دور موتور را تنظیم می ‌کنند و با همین کار، برق کمتری مصرف می شود.  پس به عنوان اولین نکته توصیه می‌کنیم حتماً به گرید یا سطح کولر گازی اسپیلت توجه کنید. هر چه سطح کیفی آن بالاتر باشد (++A)، کم مصرف تر محسوب می‌شود. اما سطح های C و D مصرف بسیار بالایی دارند.

تناسب بین ظرفیت کولر و متراژ ساختمان

محیطی که قرار است کولر گازی اسپیلت در آن تعبیه شود نیز، بسیار مهم است. سعی کنید که حتماً تناسبی بین متراژ واحد آپارتمان یا اتاق شما با  ظرفیت کولر گازی باشد. معمولاً در ساختمانهای مسکونی به ازای هر متر مربع، چیزی حدود  BT۸۰۰ و در ادارات و شرکت ها (به خاطر رفت و آمد بیشتر) بین BT ۹۰۰  تا BT ۱۲۰۰  ظرفیت برودتی برای یک کولر گازی باید در نظر گرفت.  BT شاخص ظرفیت کولرگازی اسپیلت است.  اگر ظرفیت کولرگازی را  درست انتخاب کنید، می‌توانید مصرف برق  کمتری داشته باشید. یعنی با چند دقیقه باز کردن کولر گازی اسپیلت، هوای اتاق به خوبی خنک خواهد شد و می توانید کولر گازی را خاموش کنید.

 تنظیم دما

هرچه که دمای کولر گازی اسپیلت را بالاتر ببرید، مصرف آن کمتر خواهد بود.  منظور از بالاتر، دمای مناسب و معمولی اتاق ( بین ۲۴ تا ۲۶ درجه) است. دماهایی  مانند ۱۷ و ۱۸  درجه سانتی گراد، برق زیادی مصرف می کنند.

ترفندهای کاهش مصرف برق کولر گازی اسپیلت
ترفندهای کاهش مصرف برق کولر گازی اسپیلت

سرویس کولرگازی

هر ساله سعی کنید کولر گازی اسپیلت خود را تعمیر و سرویس کنید. به دلایل مختلف ممکن است که گرد و غبار  در کولرگازی وجود داشته باشد.  همین موضوع باعث استهلاک بالای آن می شود و میزان مصرف برق آن، بسیار بالا خواهد رفت.

سعی کنید فیلتر کولر گازی را به صورت مداوم و مستمر تمیز کنید. امروزه به سادگی می توان با استفاده از دستگاه های مختلف این کار را انجام داد. گاهی اوقات شاهد آمپر کشیدن کولر گازی هستیم. آمپر کشیدن، به معنای بالا رفتن میزان آمپر مصرفی آن  است. به همین دلیل تا آنجا که می توانید گرفتگی فیلتر هوا و کویل کولر گازی را برطرف کنید. همچنین اگر در  قطع کننده مدار الکتریکی کولر گازی اسپیلت، خرابی وجود داشته باشد، باز هم شاهد مصرف برق بالا در آن هستیم. از این رو  سرویس سالانه یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید.

 

ترموستات قابل برنامه ریزی

در هنگام خرید کولر گازی به ترموستات قابل برنامه‌ریزی آن توجه کنید.  ترموستات های قابل برنامه ریزی این قابلیت را دارند که دمای خانه را به همان صورتی که شما مدنظرتان است، نگه دارند. ترموستات نیز می ‌تواند در کاهش مصرف کولر گازی تاثیرگذار باشد.

نصب صحیح کولر گازی اسپیلت

سعی کنید که کولر گازی خود را در یک مکان درست نصب کنید. نصب صحیح کولر گازی  باعث می شود که، هم عمر کولر گازی بالاتر رود و هم  مصرف برق کمتری داشته باشد. مثلاً توصیه میکنیم کولر گازی ها در جایی  مانند نزدیک پنجره ها یا درب ورودی  نباشند. چرا که در این صورت، شاید نتوانند به خوبی اتاق را خنک کنند. به طور کلی هیچ وقت کولر گازی خود را در مقابل درهای ورودی یا در مقابل پنجره هایی که معمولاً به دلایل مختلف آنها را باز نگه می دارید، نصب نکنید.  چرا که باعث خنک کردن اتاق نمی شوند.

یونیت خارجی یا کندانسور کولر گازی هم باید در جای مناسب نصب شود.   بهتر است  آن را در فضایی نصب کنید که آفتاب‌گیر نباشد. اگر که بتوانید برای آن یک سایبان نیز بگذارید، باعث کاهش مصرف انرژی می شود. یک توصیه دیگر این است که یونیت خارجی کولر گازی اسپیلت را در مسیر وزش باد نصب کنید. وقتی که کندانسور کولر گازی در مسیر باد باشد، انتقال حرارت، بهتر در آن صورت می ‌گیرد. به همین دلیل بازدهی آن افزایش یافته و شاهد کاهش مصرف انرژی خواهید بود .

حالت فن

می‌توانید از حالت فن کولر گازی نیز استفاده کنید. مصرف برق در حالت فن،  بسیار کمتر و چیزی حدود یک دهم حالت عادی است. اگر که از ترموستات های برنامه ریزی شده استفاده کنید، می توانید در زمانی که به سرمایش اتاق نیاز ندارید، از حالت فن استفاده کنید.

اگر در اتاق خود از لامپ های پرمصرف و زردرنگ قدیمی استفاده می کنید، بهتر است آنها را با لامپ‌ های کم‌مصرف جایگزین کنید. خود این لامپ ‌ها، گرمای بیشتری تولید می‌ کنند و فشار بیشتری بر کولر گازی وارد می شود.

عایق کردن درب و پنجره ها

یکی دیگر از ترفندهای بسیار خوبی که می‌تواند باعث کاهش مصرف برق کولر گازی اسپیلت شود، این است که درها و پنجره های خود را عایق بندی کنید  تا هوای گرم از آنها وارد اتاق نشود. عایق های  سلولزی می توانند گزینه مناسبی باشند تا از خروج هوای خنک و ورود هوای گرم جلوگیری کنند.

اگر کولر گازی شما سیستم تهویه دارد، می توانید سیستم تهویه آن را در هنگام شب خاموش کنید. همچنین یکی از راهکارهای ساده‌ای که می‌توانید انجام دهید، استفاده کردن از پنکه است. می توانید با   روشن کردن  یک پنکه ساده، جریان هوا را با قدرت بیشتری در اتاق بگردانید. مسلما پنکه  خیلی کمتر از کولر گازی برق مصرف می کند. اما استفاده همزمان از این دو  می تواند در زمان کمی، هوای اتاق را خنک کند.

کلام آخر

اگر نکات ارائه شده را به خوبی رعایت کنید، می‌توانید بدون هیچ دغدغه ای،  کولر گازی اسپیلت خریداری کنید و شاهد  کاهش مصرف برق کولر گازی تا ۳۰ درصد باشید. از این رو هیچ  گونه نگرانی و  دغدغه ای  نسبت به هزینه‌های گزاف برق نخواهید داشت.