چرا کولر گازی انقدر پر طرفدار است؟

خلاصه مقاله:با توجه به ویژگی‌ها و مزایایی که کولر گازی دارد، این گونه کولر‌ها محبوبیت بیشتری از سیستم‌های خنک کننده دیگر به ویژه کولرهای آبی به دست آورده‌اند.

چرا کولرهای گازی محبوب هستند؟

با توجه به اینکه فصل تابستان کم کم دارد از راه می‌رسد، خانواده‌ها از همین الان باید به فکر تهیه یک سیستم سرمایشی مناسب مثل کولر گازی یا آبی باشند. تنها این سیستم‌های سرمایشی هستند که می‌توانند توانایی تحمل هوای گرم تابستان را به انسان بدهند. اما اگر سیستم سرمایشی کیفیت خوبی نداشته باشد و هوای مطبوعی را برای ساختمان ایجاد نکند، ممکن است اعضای آن خانه دچار بیماری‌های وحشتناکی مثل گرمازدگی و بی اشتهایی شوند. در سالیان اخیر آمار نشان می‌دهد که کولر گازی محبوبیت بیشتری بین مردم داشته است. میزان خرید این کولر توسط مردم در مقایسه با دیگر سیستم‌های خنک کننده، رشد چشمگیری داشته است. اما واقعاً چه دلیلی وجود دارد که اکثر مردم برای خرید یک سیستم سرمایشی مناسب، به سراغ این کولر‌ها می‌روند. مگر این کولر‌ها چه مزیت و ویژگی دارد که دیگر سیستم‌های سرمایشی از آن برخوردار نیستند. هدف ما در این مطلب، بررسی دلایل محبوبیت کولرهای گازی است. سعی می‌کنیم از زوایای گوناگون این کولر‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

کولر گازی
چرا کولر گازی انقدر پر طرفدار است؟

استفاده از کولر گازی چه مزایایی دارد؟

یکی از مهمترین دلایل محبوبیت کولر گازی اسپیلت ، مزایایی است که این کولر دارد. با هم مهمترین مزایای این کولر‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • کنترل دما: بر خلاف دیگر سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی رایج شما می‌توانید با استفاده از کولر گازی، دما را در اتاق یا فضاهای مختلف ساختمان به صورت مستقل کنترل کنید. در واقع شما به ازای یونیت‌های داخلی که در ساختمان نصب کرده‌اید می‌توانید شرایط دمایی گوناگونی را بر اساس سلیقه و نیاز افراد فراهم آورید.
  • سلامتی بدن: یکی از دلایلی که سبب استفاده انسان از سیستم‌های سرمایشی رایج می‌شود، مقابله با کم آبی بدن و گرمازدگی است. اما تنها سیستم‌هایی می‌توانند در این زمینه مناسب باشند که هوا را به صورت مطبوع تهویه کنند. کولرهای اسپیلت به دلیل اینکه تهویه هوا را به خوبی انجام می‌دهند، برای مقابله با خشکی و گرمازدگی و خطرات آنها گزینه مناسبی هستند.
  • نشت آب: اگر از کولرهای آبی استفاده کرده باشید، به خوبی می‌دانید که این کولر‌ها گاهی اوقات دچار نشتی آب می‌شوند. این موضوع علاوه بر اسراف و هدر رفت آب، سبب خرابی ساختمان و آسیب رسیدن به آن هم می‌شود. اما در کولرهای گازی دیگر چنین چیزی را مشاهده نخواهید کرد. این کولر‌ها نشتی ندارند.
  • عمر طولانی: برخلاف بسیاری از کولرهای برقی که پس از مدتی نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند و معمولاً هزینه زیادی بابت نگهداری آنها باید پرداخت شود، کولرهای گازی با راندمان کاری بالاتر عمر بیشتری هم دارند. به طور متوسط می‌توان گفت این گونه کولرها در مقایسه با کولرهای برقی دو تا سه برابر بیشتر کار می‌کنند و از لحاظ اقتصادی نیز گزینه مقرون به صرفه‌تری محسوب می‌شوند.
  • سر و صدا: یکی دیگر از مزایای کولر‌های گازی سر و صدای آنها است. معمولا سیستم‌های سرمایشی قدیمی، سر و صدای زیادی دارند. البته این سروصدا پس از مدتی برای انسان عادی می‌شود. اما کولرهای گازی اسپیلت برخلاف سیستم‌های قدیمی‌ سر و صدای بسیار کمی‌ دارد که معمولاً شنیده هم نمی‌شود. سر و صدای کم این سیستم‌ها، هرگونه آلودگی صوتی در فضای ساختمان را از بین می‌برد.
چرا کولر گازی انقدر پر طرفدار است؟
چرا کولر گازی انقدر پر طرفدار است؟

 

کولرهای گازی چه ویژگی‌هایی دارند؟

در کنار مزایا، بررسی ویژگی‌ها و امکانات موجود در کولر گازی، بخشی دیگر از دلایل محبوبیت این کولر‌ها را برای ما آشکار می‌کند. مهمترین ویژگی‌های این کولرها عبارتند از:

  • یکی از مهمترین دلایل محبوبیت کولر گازی، استفاده از سیستم اینورتر در آن است. این تکنولوژی کمک می‌کند هوای ساختمان بدون اینکه نیاز به روشن و خاموش کردن متوالی کمپرسور باشد در شرایط ایده آل باقی بماند. از طرفی این تکنولوژی مصرف انرژی را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد و سبب صرفه جویی در مصرف انرژی هم می‌شود.
  • در کولر اسپیلت، به دلیل این که دریچه‌های آن به صورت خودکار باز و بسته می‌شود هوا در زوایای گوناگون به چرخش در می‌آید. ضمناً این کولر‌ها دارای ریموت هستند و شما می‌توانید نحوه عملکرد این کولر‌ها را از راه دور کنترل کنید.
  • در کولرهای گازی از سیستم توربو استفاده می‌شود. این سیستم‌ها سبب می‌شوند کمپرسور بدون توجه به دمای محیط در هر شرایطی به مدت ۳۰ دقیقه فعالیت کند. پس از این زمان، کولر از حالت توربو به حالت نرمال تغییر وضعیت می‌دهد. وجود این سیستم کمک می‌کند تا محیط ساختمان شما در مدت زمان کوتاه‌تری خنک شود.
  • زمانی که شما در حال استراحت هستید، این سیستم‌های گرمایشی دما را به صورت دقیق کنترل کرده و با تنظیم رطوبت کمک می‌کنند، شما خوابی آرام را تجربه کنید. قطعاً دیگر سیستم‌های سرمایشی به ویژه کولر‌های آبی، از چنین شرایطی برای شما برخوردار نیستند. استفاده از آنها در هنگام خواب می‌تواند عوارض زیادی برای شما داشته باشد.
  • از دیگر امکانات موجود در کولر گازی می‌توانیم به نمایشگر ویژه دیجیتال، محافظ کمپرسور برای مقابله با خطرات ناشی از نوسان برق، فیلترهای تصفیه هوای چندگانه و فیلتر پیور اشاره کنیم. همچنین در این کولرها از سیستم نانو سیلور و کمپرسور utr plus استفاده می‌شود. البته این ویژگی‌ها و امکانات، بیشتر حالت کلی دارند و طبیعتاً هر تولید کننده، امکانات جدیدی را هم به این سیستم سرمایشی اضافه می‌کند.
چرا کولر گازی انقدر پر طرفدار است؟
چرا کولر گازی انقدر پر طرفدار است؟

 

مقایسه کولر گازی و آبی

مقایسه کولر گازی و آبی، راه دیگری برای بررسی محبوبیت کولرهای گازی است. در ادامه این کولر‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم:

  • هزینه: در نگاه اول هزینه خرید کولر گازی تقریبا ۴ یا ۵ برابر کولر آبی است. اما اگر کمی‌عمیق‌تر به هزینه‌های پس از خرید این کولر‌ها دقت کنیم، متوجه می‌شویم که کولرهای گازی مقرون به صرفه‌تر هستند. کولرهای گازی در مقایسه با کولرهای آبی کمتر خراب می‌شوند و نیاز به هزینه تعمیر دارند.
  • مصرف انرژی: کولرهای آبی همانگونه که از اسم آنها پیدا است، نیاز زیادی به آب دارند. با توجه به کمبود شدید آب در کشور ما، استفاده از این کولر‌ها می‌تواند بحران جدی در آینده برای کشور ما به همراه داشته باشد. البته در کنار آب، این کولر‌ها مصرف برق هم دارند که مصرف انرژی آن‌ها را بالاتر می‌برد. هرچند مصرف برق آنها در مقایسه با کولرهای گازی کمتر است اما به دلیل اینکه شما می‌توانید با مدیریت صحیح مصرف برق کولر‌های گازی را کنترل کنید، در این عامل هم کولرهای گازی گزینه مناسب‌تری از کولرهای آبی هستند.
  • آلودگی هوا: کولرهای گازی هوای پاک را در محیط ساختمان شما پخش می‌کنند. این در حالی است که کولر‌های آبی هوای بیرون از ساختمان را همراه با آلودگی‌ها و ذرات معلق آن به داخل فضای ساختمان می‌کشانند. البته این کولر‌ها به دلیل اینکه پوشال آنها همیشه مرطوب است، برای رشد و تکثیر قارچ‌ها هم فضای مناسبی هستند. پس در مجموع می‌توان گفت کولرهای آبی، آلودگی بیشتری برای محیط پیرامون شما خواهند داشت.
  • قدرت خنک کنندگی: کولر گازی به محض اینکه روشن شود هوای ساختمان شما را خنک و مطبوع می‌کند. این در شرایطی است که کولرهای آبی برای خنک کردن ساختمان نیاز به صرف زمان زیادی دارند. از طرفی به دلیل اینکه میزان خنک کنندگی کولر‌های آبی را نمی‌توان به صورت دقیق کنترل کرد، پس از مدتی که از شروع کار آنها بگذرد، هوا را بیش از حد سرد می‌کنند و این موضوع می‌تواند دردسرساز شود.

در مقایسه بالا بیشتر پارامترهای اساسی که در عملکرد یک کولر نقش دارند را مورد بررسی قرار دادیم. اما موارد دیگری مثل عدم نیاز به تعویض پوشال، عدم خوردگی و زنگ زدگی قطعات، عدم انتشار بوی نامطبوع و قابلیت خنک کنندگی متنوع در بخش‌های مختلف ساختمان نیز سبب برتری کولرهای گازی در مقایسه با کولرهای آبی شده‌اند.