خلاصه مقاله:امروزه هودها از مهم ترین وسایل آشپزخانه ها شده اند. هودهایی که با مدل ها و خصوصیات مختلفی در بازار موجود می باشند. انواع این هودها دارای مزایا و معایبی هستند که در هنگام خرید باید به آنها توجه کرد. به همین دلیل ما در این مطلب سعی کردیم در مورد راهنمای خرید هود صحبت کنیم.

راهنمای خرید هود

 

همه چیز درباره راهنمای خرید هود

هودهای آشپزخانه دارای تنوع زیادی در مدل و کارکرد هستند. این هودها دارای قدرت مکش مختلفی هستند و طراحی آنها با هم متفاوت می باشد. به همین دلیل افراد باید در هنگام خرید آنها به نکات مهمی توجه کنند. این مطلب به عنوان راهنمای خرید هود سعی می کند، شما را با نکات کلیدی خرید هودهای آشپزخانه آشنا کند.

انواع هودها می توانند چربی ها، دودها، بوها و رطوبت های حاصل از پختن غذاها را از آشپزخانه خارج کنند.

راهنمای خرید هود
راهنمای خرید هود

 

راهنمای خرید هود شامل چه مطالبی می باشد؟

ما در اینجا ابتدا باید به وضعیت آشپزخانه خود توجه کنیم و محل اجاق گاز را در نظر بگیریم، تا بتوانیم از بین انواع مدل های هودهای موجود در بازار بهترین نوع آن با بهترین خصوصیات را انتخاب کنیم.

خرید هود

 

معرفی انواع هودهای آشپزخانه

هودها دارای انوع مختلفی هستند که هر کدام دارای شکل و شمایل خاصی می باشند.

هود زیرکابینتی:

این هود یکی از ارزان ترین و البته مرسوم ترین هودهای مورد استفاده در آشپزخانه ها می باشد. این هود در زیر کابینت و فضایی که برای آن تعبیه شده است، قرار می گیرد.

هود دیواری:

این هود روی دیوارها نصب می شود. این هود برای آشپزخانه هایی مناسب است که در اطراف دیواری که قرار است هود در آنجا نصب شود، هیچ کابینتی وجود ندارد.

هود جزیره ای:

این هود برای آشپزخانه هایی مناسب است که اجاق گاز در وسط آشپزخانه تعبیه شده است و هیچ دیواری در اطراف آن وجود ندارد. این هود را باید به سقف نصب کرد.

هود جزیره ای دارای قیمت بالاتری نسبت به دیگر هودها می باشد. اما تنوع  طراحی آن به خوبی می تواند بر زیبایی دکوراسیون آشپزخانه تاثیرگذار باشد.

هود توکار:

در ادامه مطلب راهنمای خرید هود، به معرفی هود توکار می رسیم، برخی از افراد دوست ندارند که هود آشپزخانه آنها دیده شود، زیرا دکوراسیون منزل آنها به هم می خورد، به همین دلیل ترجیح می دهند از هودهای توکار و یا مخفی که دیده نمی شوند، استفاده کنند.

اندازه این نوع از هودها دقیقا باید با اندازه اجاق گاز یکسان باشد و حتما در زیر کابینت نصب شوند.

هود آسانسوری:

این هود نیز از هودهای زیبایی می باشد که در قسمت پشت اجاق گاز نصب می شود، به طوری که موتور آن در زیر قرار دارد. افراد در هنگام استفاده از آن می توانند آن را روشن کنند تا مانند آسانسور بالا بیاید و وظیفه خود را انجام دهد.

 

 

توجه به نکات کلیدی در هنگام خرید انواع هودهای مختلف

افراد برای خرید هود علاوه بر انتخاب یک هود زیبا باید نکات زیاد دیگری را نیز مورد توجه قرار دهند.

محل قرارگیری هود:

ما در مطلب راهنمای خرید هود، به معرفی انواع هودها پرداختیم، به همین دلیل افراد باید با در نظر گرفتن محل قرارگیری اجاق گاز، هود خود را نیز انتخاب کنند.

سایز و ابعاد هود:

افراد باید هودی را انتخاب کنند که سایز آن با سایز اجاق گاز یکسان باشد تا بتواند تمامی دودها و چربی ها را از فضای آشپزخانه خارج کند. افراد برای استفاده از هودهای زیر کابینتی و توکار حتما باید به اندازه هود توجه کنند تا تمام فضای اجاق گاز را بپوشانند.

قدرت هود:

یکی از نکات مهم در هنگام انتخاب انواع هودهای آشپزخانه، توجه به قدرت مکش آنها است. هر چه قدرت مکش هود بیشتر باشد، می تواند چربی ها و دودهای بیشتری که در اثر پخت غذا در آشپزخانه پخش شده است را خارج کند. هود قوی تر در زمان کمتری می تواند دودهای بیشتری را از فضای آشپزخانه خارج کند.

تهویه هود:

برخی از هودهای موجود در بازار دارای مجرای عبور دودها و چربی ها می باشند و آنها را به محیط بیرون از آشپزخانه منتقل می کنند. اما برخی از هودها دارای کانال و یا مجرای مکش نیستند.

هر دو نوع هودهای مجهز به کانال و هودهایی که کانالی ندارند، دارای فیلتر می باشند.

فیلترهای تعبیه شده در انواع هودها می توانند دودها و چربی های حاصل از پخت غذا را جذب کنند.

افراد باید دقت کنند که در صورت خرید هودهای بدون مجرا، هر چند وقت یک بار فیلتر آنها را که از فلز آلومینیوم ساخته شده است، تمیز کنند.

زیبایی هود:

هودهای زیبا می توانند فضای آشپزخانه را زیباتر کنند. این هودها عموما دارای چراغ های زیادی هستند که می توانند روشنایی بخش اجاق گاز و آشپزخانه باشند. در بین انواع هودها، هود جزیره ای یکی از زیباترین هودها محسوب می شود.

میزان تولید صدا:

همه هود ها با هر شکل و اندازه ای در هنگام مکش، از خود صدا تولید می کنند. به همین دلیل افراد در هنگام خرید هود باید نوعی را انتخاب کنند که در هنگام کار، صدای کمتری تولید می کند.

مجهز بودن به سنسورهای حرارتی:

برخی از هودها دارای سنسورهایی هستند که با توجه به میزان دما، دود و چربی های آشپزخانه ها، سرعت فن خود را به طور اتوماتیک کم و زیاد می کنند.

مجهز بودن به چراغ تمیز کردن فیلتر:

این مورد برای تمامی هودها گزینه خوبی است، اما برای هودهایی که بدون مجرا و کانال هستند، بسیار مناسب می باشد.

این چراغ ها می توانند زمان تمیز کردن فیلتر را نشان دهند تا افراد بتوانند چربی ها و دودهای موجود در فیلتر را پاک کنند تا عملکرد هود بهبود یابد.

مجهز بودن به کنترل های هوشمند از راه دور:

برخی از هودها دارای کنترل هایی هستند که می توان آنها را از دور روشن و خاموش کرد و تنظیمات آنها را تغییر داد.

گفتنی است که برخی از هودها دارای امکاناتی مانند روشن و خاموش شدن اتوماتیک و یا تنظیمات قدرت می باشند.

 

مزایا و معایب انواع هود های آشپزخانه

در ادامه مطلب راهنمای خرید هود، می توانیم به بررسی مزایا و معایب انواع هودهای آشپزخانه بپردازیم.

هود زیرکابینتی:

قیمت ارزان و نصب راحت از مزایای این هود است. اما صدای زیاد، سرعت موتور کم، عدم شستشوی فیلتر و اجبار به تعویض فیلتر آن از معایب این هود می باشد.

هود دیواری:

قیمت مناسب، قدرت بالا، تولید صدای بسیار کم و مجهز به سنسور تشخیص مقدار دود از مزایای این هود است. از عیوب آن نیز می توان به دیده شدن فیلتر آن اشاره کرد.

هود جزیره ای:

هود جزیره ای نسبت به دیگر هودها دارای جلوه بصری بیشتری است. همچنین این هود مجهز به فیلتر زغالی است. اما از عیوب آن می توان به گرانقیمت بودن آن و قدرت مکش کم آن اشاره کرد.

هود توکار:

از مزایای این هود می توان به مخفی بودن آن و مجهز بودن به فیلتر زغالی اشاره کرد. در این میان تولید صدای زیاد، قدرت کم موتور و سرعت فن پایین از معایب آن می باشد.

هود آسانسوری:

این هود برای نصب نیاز به فضای کمی دارد، دارای قیمت مناسب و فیلتری که به راحتی شسته می شود، است. در عین حال دارای عیوبی است، این هود دارای دور موتور و سرعت فن پایینی می باشد. همچنین تمیز کردن محیط بیرونی هود آسانسوری کار راحتی نمی باشد.

در انتهای مطلب راهنمای خرید هود باید بگوییم، هودهایی که دارای کانال هستند، انرژی کمتری را صرف می کنند.

در این میان افراد باید فیلتر همه هودهای دارای کانال و بدون کانال را هر چند وقت یک بار تمیز کنند.

اما تعداد دفعات تمیز کردن فیلتر هودهای بدون کانال بیشتر است و در برخی از موارد نمی توان آنها را تمیز کرد و باید فیلتر آنها را تعویض کرد.