راهنمای خرید کولر گازی

راهنمای خرید کولر گازی و موارد مهم در انتخاب آن

خلاصه مقاله:برای خرید کولر گازی مناسب بهتر است تمام موارد و نکات لازم متناسب با فضایی که کولر در آن استفاده خواهد شد در نظر گرفته شود.

با توجه به استفاده بالای کولرهای گازی در بین خانواده ها، امروزه شاهد انواع مدل های این محصول در بازار عرضه هستیم. تنوع بالا در ارائه این محصول باعث می شود تا هنگام خرید کولر گازی دچار سردرگمی شوید. بهترین راه حل برای رفع این مشکل کسب اطلاعات لازم در مورد انواع مدل های کولر گازی و بررسی موارد مهم در هنگام خرید است. در ادامه به بررسی کامل کولرهای گازی و موارد مهم در انتخاب آنها می پردازیم.

انواع دسته بندی محصولی در خرید کولر گازی

یکی از مواردی که در هنگام خرید کولر گازی با آن روبرو می شویم، تنوع طرح و مدل است. در بسیاری از مواقع نسبت به بعضی از آنها هیچگونه اطلاعاتی نیز نداریم. هر کدام از کولرهای گازی ویژگی های مخصوص به خود را دارند. با در نظر گرفتن شرایط و موقعیت های مختلف می توان یک کولر گازی مناسب را خریداری کرد.

کولر گازی پنجره ای

یکی از دسته بندی های کولر گازی نمونه های پنجره ای هستند که نسبت به سایر مدل ها قدیمی ترند. از مهمترین نکات خرید کولر گازی پنجره ای، در نظر گرفتن ابعاد آن است تا دقیقا متناسب با پنجره و مکانی باشد که در آن قرار خواهد گرفت. در این کولرها تمام اجزای اصلی کولر که کمپرسور و موتور هستند در یک محفظه مشترک قرار دارند. این کولرها دارای کنترل از راه دور نیستند و نسبت به سایر کولرها نیز صدای بالایی در هنگام کار کردن ایجاد می کنند.

کولر گازی پرتابل

یکی دیگر از انتخاب هایی که می توان در هنگام خرید کولر گازی در لیست خود قرار داد نمونه های پرتابل هستند. کولرهای پرتابل قابلیت جا به جایی را دارند و در اندازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در این کولرها یک لوله خرطومی برای خروج گرمای موتور به آن وصل می شود. راه اندازی این کولرها بسیار ساده است و می‌توان به راحتی آن را مورد استفاده قرار داد.

کولرهای گازی ایستاده

از مهمترین نکات خرید کولر گازی ایستاده که باید به آن توجه کرد، فضا و مکانی است که در آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت. کولرهای گازی ایستاده دارای ابعاد بزرگی هستند و برای خنک کردن سالن های نسبتا بزرگ نیز به کار می روند. این کولرها دارای دو تکه جداگانه هستند که پنل اصلی ان روی زمین و با ابعاد متنوع قرار می گیرد. قسمت کندانسور این کولر در فضای بیرون از محیط قرار گرفته می شود. تولید هوای خنک توسط این کولرها بیشتر از نمونه های پرتابل و پنجره ای است.

کولر گازی اسپیلت

امروزه خرید کولر گازی اسپلیت بیشتر از تمام مدل های کولر صورت می گیرد و به عنوان مدرن ترین دسته بندی کولر نیز شناخته می‌شود. این کولرها دارای دو قسمت پنل اصلی کولر و موتور دستگاه می باشند. موتور کولر در بیرون از فضای اتاق یا مکان مورد نظر نصب می شود. این شرایط باعث می شود تا کمترین میزان سر و صدا توسط این کولر ایجاد شود. کولرهای اسپلیت نسبت به نمونه های پرتابل و پنجره ای فضای بیشتری از اتاق روی دیوار یا پنجره را اشغال می کنند. ولی در مقابل از مزیت هایی مثل تولید هوای بیشتر و سر و صدای کمتر برخوردارند.

مهمترین نکات خرید کولر گازی که باید به آنها توجه کرد

حال که با انواع نمونه های کولر گازی آشنا شدیم سراغ نکات مهمی می رویم که در خرید کولر گازی اهمیت دارند. تمام این موارد به صورت کلی در خرید هر کدام از انواع مدل های کولر تاثیر گذار هستند.

توجه به پنل در خرید کولر گازی

ویژگی های ظاهری در تمام محصولات از جمله لوازم خانگی اهمیت دارند. در خرید کولر گازی نیز خرید یک کولر با پنل شیک می تواند ظاهر فضا را از لحاظ شیک و به روز بودن چند برابر کند. به همین دلیل بهتر است بعد از انتخاب مدل کولر به پنل و ظاهر آن توجه لازم داشته باشید.

توجه به ظرفیت کولر گازی متناسب با مساحت مکان

یکی از مواردی که در راهنمای خرید کولر گازی باید به آن توجه بالایی داشته باشید، ظرفیت و یا قدرت آن است. در انواع مدل های کولر گازی که در بالا به آن اشاره کردیم، محصولات با قدرت های متنوع ساخته می شوند. یکی از مهمترین موارد در خرید کولر، انتخاب ظرفیت کولر متناسب با شرایط نیاز محیط است. اگر این ظرفیت کمتر از نیاز انتخاب شود نمی تواند هوای مکان را به خوبی خنک کند و اگر ظرفیتی بالاتر از نیاز نیز داشته باشد، باید زود به زود آن را خاموش کرد. برای انتخاب درست ظرفیت کولر در هنگام خرید باید بعضی از موارد را مد نظر قرار دهیم که مهمترین این موارد عبارتند از:

  • میزان رفت و آمد در مکان
  • آب و هوای بیرون از مکان
  • تعداد افراد موجود در فضا
  • آفتاب گیر بودن یا نبودن مکان
  • میزان ارتفاع سقف تا کف زمین
  • میزان گردش هوای مکان

 

توجه به میزان برق مصرفی کولرهای گازی

توجه به برچسب انرژی در هنگام خرید کولر گازی یکی از موارد مهمی است که بهتر است فراموش نشود. هر کدام از انواع کولرهای گازی با توجه به قابلیت های کاربردی که دارند از میزان انرژی مصرفی متفاوتی استفاده می کنند. کولرهای پنجره ای بیشترین میزان مصرف برق را دارند و همین امر نیز باعث ارزان بودن قیمت محصول شده است. در کولرهای جدید از نوع اسپلیت با بکار بردن موتورهای نسل جدید اینورتر توانسته اند میزان سطح مصرف برق را تا حدودی کاهش دهند. علاوه بر میزان مصرف برق، نوع انرژی برق که توسط کولرها استفاده می شود نیز معمولا متفاوت است. به عنوان مثال بعضی از کولرها با برق تک فاز و بعضی دیگر نیز با برق سه فاز کار می کنند.

در نظر گرفتن میزان صدا در خرید کولر گازی

بهتر است در هنگام خرید کولر گازی به میزان صدای کار کردن آن توجه داشته باشید و کم صدا ترین نوع کولر را خریداری کنید. برای کسب اطلاعات لازم در مورد حجم صدای دستگاه بهتر است به عددی که روبروی کلمه دسی بل نوشته می شود دقت کنید. پایین بودن این عدد نشان دهنده صدای کم دستگاه هنگام کار کردن است.

میزان پرتاب باد کولر

پرتاب باد به معنی میزان فاصله ای است که هوای کولر به آن انتقال می یابد. در هنگام خرید کولر گازی می توانید از فروشنده ها این اطلاعات را کسب کنید. معمولا فاصله پرتاب باد کولر با متر عنوان می شود. کولری را خریداری کنید که میزان پرتاب باد آن حداقل 10 متر باشد.