خلاصه مقاله:انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ محیط یکی از مهمترین و اصل ترین ملاک ها برای انتخاب یک اسپیلت یا کولر گازی باشد.

انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ محیط یکی از مهم ترین آیتم هایی است که باید در حین خرید به آن دقت کافی داشته باشید. کولرهای گازی به عنوان لوازم خانگی برقی که در فصل تابستان مخصوصا در مناطق مرطوب و شرجی، دائما مورد استفاده قرار می گیرند، باید طبق قاعده و قانون هایی خریداری شوند. توجه به این نکات علاوه بر اینکه سبب کاهش هزینه ها و صرفه اقتصادی است، سبب طول عمر بالاتر دستگاه و همچنین کیفیت بهتر سرمایش آن خواهد شد.

 انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ محیط
انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ محیط

دسته بندی انواع کولر گازی یا اسپیلت

کولر گازی می تواند به چند دسته تقسیم شود. آنها می توانند به: اسپیلت، کولر پرتابل، کولر گازی پنجره‌ای، کولر گازی ایستاده تقسیم شوند.

اسپیلت

اسپیلت دو قسمت دارد. یک یونیت داخلی و یک یونیت خارجی. در قسمت خارجی آن کمپرسور قرار داده شده است و در قسمت داخلی هم پنل اصلی کولر با دریچه های هوا که خنکی را در محیط پخش می کند، درنظر گرفته شده است.

کولر گازی پرتابل

کولر گازی پرتابل یکپارچه است و مثل اسپیلت دو تکه نیست. تنها یک قسمت دارد و همه اجزای کولر هم درون همان یک قسمت نصب شده اند. این کولرها می توانند به راحتی جابه‌جا شوند. عیب آن سروصدا است که البته با توجه به قدرت خنک کنندگی این دستگاه، می توان تا حدودی از آن چشم پوشی کرد.

کولرهای گازی ایستاده

دستگاههای سرمایشی تقریبا بزرگی هستند که برای خنک کردن فروشگاهها، بیمارستانها و هر محیط وسیع عمومی دیگری می توان از آنها استفاده کرد.

کولر گازی پنجره ای

کولرگازی پنجره ای کولری کوچک است که تمام قطعات آن در یک قسمت نصب شده است. قدرت خنک کنندگی آن برای محیط های کوچک می تواند مناسب باشد. به دلیل اینکه هوای گرم جمع آوری شده در این کولر از فضای پشتی دستگاه خارج می شود، بهتر است دستگاه را نزدیک پنجره قرار داد تا هوای گرم دوباره به داخل برنگردد.

خرید کولر و نکاتی که باید مورد توجه قرار دهید

1) انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ محیط از مهمترین ملاک ها برای انتخاب یک کولر گازی است. ارتباط این موضوع در این است که با توجه به ابعاد محیط است که می توانیم موتوری با میزان خنک کنندگی مناسب بیابیم. اگر معیار انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ محیط را در اولویت قرار ندهید، هر چه قدر هم که برند محبوب و معروفی را خریداری کرده باشید، باز هم پاسخگوی نیاز شما نمی تواند باشد.

کولر گازی که با متراژ محیط مورد نظر هماهنگی و سنخیتی نداشته باشد، یا بیش از حد کار کرده و به کمپرسور فشار می آورد بدون اینکه خنکی مطبوعی داشته باشد. یا اینکه محیط را بیش از اندازه خنک کرده و محیط مطلوبی را برای ساکنان فراهم نمی آورد. در هر دو صورت، این مصرف انرژی است که بهینه نبوده و به عبارتی انرژی هدر رفته است.

2) دومین پارامتری که در هنگام خرید حتما باید به آن توجه داشته باشید، مسئله موتور یا همان کمپرسور است. در کولرهای گازی نسل جدید و اسپیلت ها، از موتورهای اسکرول و اینورتر استفاده شده است. این  موتورها هم سروصدایی ندارند، هم در مصرف انرژی صرفه جویی زیادی دارند و هم دور موتور آنها قابل تنظیم اسد.

3) در اسپیلت میزان خنک کنندگی را با واحدی به نام BTU نشان می دهند. واحدی که با کمک آن می‌توانید میزان انرژی دستگاه را مشخص نمایید. این واحد معیاری برای انتخاب کولرگازی بر اساس متراژ محیط است. به عبارت دیگر این واحد میزان ظرفیت کولر را به ازای هر مترمربع نشان می دهد. در واحد BTU میزان متراژ محیط به علاوه اینکه واحد در طبقه چند ساختمان قرار دارد، البته در شرایط آب و هوایی معتدل در نظر گرفته شده است.

4) کولر گازی بهتر است در محیط های مرطوب مانند نواحی شمالی و جنوبی ایران مورد استفاده قرار بگیرد. در محیط های خشک مرکزی استفاده از کولر آبی توصیه می شود. محیط مرطوب در آب و هوای گرم تابستان به کاهش رطوبت نیاز دارد. کولرهای گازی می توانند رطوبت محیط را به حد چشمگیری کاهش دهند و دما را به نقطه مطلوبی برسانند.

 انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ محیط
انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ محیط

انتخاب یک کولر براساس متراژ

اسپیلت براساس توان و قدرت موتور و خنک کنندگی که دارد می تواند به ظرفیت های 9000، 12000 تا 48000 هم برسد. انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ محیط شرایطی را فراهم می کند که از استفاده از اسپیلت بیزار نشوید. اگر ظرفیت موتور بالاتر از اندازه اتاق باشد، مصرف برق شما زیادتر از حد معمول خواهد بود. همینطور اگر ظرفیت موتور پایین تر از اندازه اتاق  و واحد موردنظرتان باشد، خنکی مناسب و باکیفیتی را حس نمی کنید. علاوه بر اینها، رطوبت محیط را هم نمی تواند در حد مطلوبی نگه داشت.

اسپیلت مناسب با متراژ محیط می تواند تاثیر چشمگیری در عملکرد آن بگذارد. مثلا برای محیطی که بین 10 تا 30 متر مربع مساحت دارد اگر می خواهید کولرگازی تهیه کنید، بهتر است ظرفیت کولر شما از 12000 به بالا باشد. یا در مثالی دیگر، برای محیط های 120 متر تا 180 متر، کولر گازی 36000 به بالا ایده آل است.

 

انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ محیط و عوامل دیگر موجود در محیط

ما در مورد مساحت محیطی که کولر در آن قرار داده می شود توضیح دادیم. مسئله دیگری که قابل ذکر در رابطه با محیط است اینکه شرایط جوی محیط و حتی آفتابگیر بودن یا نبودن، تعداد پنجره ها، تعداد وسایلی که در محیط قرار دارند، زاویه تابش آفتاب بر کولر، هم می تواند معیاری برای انتخاب کولر گازی باشد.

ظرفیت کولر گازی و دمای محیطی که در آن قرار می گیرد، رابطه مستقیمی با هم دارند. یعنی هر چه دمای محیط بالاتر باشد، ظرفیت کولرگازی هم باید بیشتر شود و همین طور بالعکس.

ظرفیت اسپیلت را می توانید به شکل زیر محاسبه کنید:

. در شرایط محیطی ایده آل و عایق بندی شده (منظور بدون هدرروی انرژی) به ازای اضافه شدن هر 46 متر مربع باید 1200 BTU به ظرفیت اسپیلت اضافه شود.

. کولر گازی اگر در محیط هایی در بالاترین و پایین ترین طبقات قرار بگیرد، باید 4000 BTU  به ظرفیت آن اضافه شود.

مراقبت و نگهداری از اسپیلت

کولر گازی هم مثل بقیه لوازم خانگی احتیاج به مراقبت و نگهداری دارد. هر چه این مراقبت ها بهتر و با دقت‌تر انجام شود، عمر دستگاه شما بیشتر خواهد بود. علاوه بر این کیفیت خنک کنندگی دستگاه هم کاهش نمی یابد. همینطور اینکه قطعات اصلی آن خیلی زود دچار استهلاک نمی شود. مهمترین مراقبت ها عبارتند از:

. بررسی مداوم و سالیانه گاز اسپیلت و شارژ آن

. تمیزی کولر گازی در قسمت کندانسور

. تنظیمات سرمایشی به گرمایشی کولر خود را در حالت خاموش انجام دهید.

. فیلتر کولر گازی خود را هر 1 ماه بشویید.

. پشت سر هم از اسپیلت استفاده نکنید. وقت استراحت هم به آن بدهید.

. جلوی نوسانات برق را بگیرید. ضربه اساسی می تواند به کولر وارد آورد.

. اگر متوجه کم شدن خنک کنندگی دستگاه شدید، فورا آن راخاموش کنید. به مراکز مجاز سرویس کولر مراجعه نمایید.

. اگر کولر گازی دارید، از کولر آبی استفاده نکنید. این دو بر خلاف کارکرد یکدیگر عمل می کنند.

. پشت سر هم به خاموش/ روشن کردن کولر نپردازید. یعنی دستگاه را مدام خاموش/ روشن نکنید.

. مطمئن شوید که در کولر شما نشتی وجود ندارد.

. اسپیلت یا کولر گازی باید تمیز باشند. بدون هیچگونه گردوغباری در فیلترها و دریچه های خروجی و همچنین کندانسور دستگاه.