خلاصه مقاله:این روز ها بازار خرید و استفاده از مایکروویو بسیار گرم است و معمولا در هر آشپزخانه ای دیده می شود. این دستگاه کاربرد مختلفی دارد.

بررسی مضرات دستگاه مایکروویو در سلامتی

این روز ها بازار خرید و استفاده از مایکروویو بسیار گرم است و معمولا در هر آشپزخانه ای دیده می شود. این دستگاه کاربرد مختلفی دارد و هر خانواده بسته به نیاز خود از آن استفاده می کند. به این ترتیب مایکروویو ها تبدیل به بخش مهمی از هر خانه ای شده است. کاربرد های این دستگاه بیشمار است و اغلب افراد از آن برای خروج انجماد انواع مواد غذایی، گرم کردن غذا، پخت و پز و …. از آن استفاده می کنند.

در مایکروویو ها، جریان الکتریکی در طی فرآیند هایی به جریان مغناطیسی تبدیل می شود. امواج مغناطیسی حاصل، به مواد غذایی تابیده می شود و برخی ترکیبات موجود در مواد غذایی را به خود جذب می کند. به این ترتیب موجب جنبش و نوسان ترکیباتی مانند آب و املاح در غذا ها و مواد غذایی می شود. این جنبش و حرکت میزان برخورد ذره ها را با یکدیگر افزایش می دهد. در جریان این افزایش برخورد، میزان اصطکاک میان ذرات و به تبع آن گرما تولید شده نیز افزایش می یابد. به این ترتیب غذا های سرد و منجمد گرم می شوند و یا از حالت انجماد خارج می شوند.

بررسی امواج مایکروویو
بررسی امواج مایکروویو

 

اصلی ترین کاربرد مایکروویو ها، در آماده کردن و پختن مواد غذایی به کمک امواج الکترو مغناطیسی می باشد. این امواج دارای طول موج کوتاهی هستند. امواج الکترو مغناطیسی به کار گرفته شده در این دستگاه،  بخشی از طیف الکترو مغناطیس را تشکیل می دهند.

بررسی مکانیسم این دستگاه و تاثیر آن در بدن

در صنایع ساخت مایکروویو ها از امواج الکترو مغناطیس برای فرآوری مواد غذایی و یا پختن غذا استفاده می شود. امواج الکترو مغناطیس در هنگام برخورد با یک ماده ممکن است جذب، منعکس و یا منتشر شوند. این فرآیند، روند گرم کردن و پخت مواد غذایی را سرعت بسیاری می بخشد و افراد می توانند در مدت زمان کمتری مواد غذایی مورد نیاز خود را آماده کنند. در دنیای پر مشغله امروزی، اصلی ترین عامل روی آوردن به استفاده از مایکروویو ها کاهش مدت زمان آشپزی و فرآوری مواد غذایی می باشد و این دستگاه ها توانسته اند در این زمینه کمک بسیاری با بشر کنند.

همانطور که پیش از به آن اشاره کرده ایم، در مایکروویو ها از امواج الکترومغناظیسی استفاده می شود. این موضوع برخی را نگران کرده است که این امواج به کار گفته شده، چه تاثیری در بدن و سلامتی ما دارد. آیا استفاده از دستگاه مایکروویو برای سلامتی ضرر دارد ؟ این سوالی است که قصد داریم در ادامه این مطلب به ان پاسخ دهیم.

پیش از هر چیز باید به این مسئله اشاره کنیم که مکانیسم این دستگاه تماما بر پایه روابط علمی طراحی شده است. به همین دلیل بسیار دقت شده است که در جریان استفاده از مایکروویو ها میزان آسیب و  وارد شده به بدن افراد و محیط زیست به مقدار بسیار کمی برسد. در قوانین سازمان بهداشت جهانی، شرط اصلی ایمن  بی خطر بودن استفاده از این دستگاه ها گرم کردن و پخت مواد غذایی مختلف را در دستورالعمل استاندارد و اصولی از سوی کارخانه ها معرفی شده است.

آیا استفاده از دستگاه مایکروویو برای سلامتی مضر است؟
آیا استفاده از دستگاه مایکروویو برای سلامتی مضر است؟

آیا استفاده از مایکروویو ها سلامتی بدن مضر است ؟ 

اگر چه در دستگاه های مایکروویو از امواج استفاده می شود اما این امواج همگی از امواج غیر یونیزه کننده به حساب می آیند و برای سلامتی مضر نیستند. به بیان ساده تر می توان گفت که مایکروویو ها امواجی جهش زا ئ پر انرژی مانند انرژی هسته ای و بمب اتمی تولید نمی کنند که نگران کننده باشد.

باید در نظر داشته باشید که همواره دانشمندان و مخترعان سعی بر این داشته اند تا از علوم مختلف و قوانین علمی در جهت خدمت به بشر و پیشبرد و ارتقا کیفیت زندگی او استفاده کنند. از این رو در طراحی های جدید این دستگاه نواقص و کاستی نمونه ها قبلی برطرف شده است و رفته رفته دستگاه هایی با کیفیت بهتر و ضرر کمتر تولید می شوند.

به طور روزانه در اطراف ما امواج الکترو مغناطیسی گوناگونی وجود دارد. به عنوان مثال امواج موبایل ها و یا امواج تابیده شده از اغلب لامپ های روشنایی همگی از امواج الکترومغناطیسی به حساب می آیند. جالب است بدانید که امواج استفاده شده در مایکروویو ها تنها مقدار کمی از امواج موبایل ها قوی تر هستند. بنابراین امواج مایکروویو نمی توانند چندان که عموم مردم تصور می کنند مضر و خطرناک باشند.

 

همچنین لازم به ذکر است که در طراحی این دستگاه ها تلاش شده است تا تولید امواج توسط سنسور بسته بودن درب کنترل شود. به این ترتیب تنها در صورتی که درب مایکروویو بسته باشد و دکمه روشن شدن دستگاه فشار داده شود، امواج تولید می شوند. در طراحی های جدید این دستگاه، نشت و خروج امواج به میزان حداقل رسیده است. همین موضوع به معنای ایمن بودن این دستگاه می باشد. البته در نمونه های قدیمی، تعمیر شده و یا دستگاه های کثیف، احتمال نشت امواج به خارج افزایش می یابد.

کلام آخر و نتیجه گیری پایانی                   

امروزه دیگر نمی توان منکر نقش اساسی دستگاه های مایکروویو در زندگی روزانه افراد شد. عموم مردم از این دستگاه برای تسهیل فرآیند های مربوط به آشپزی و گرم کردن مواد غذایی و کاهش مدت زمان آشپزی از این دستگاه استفاده می کنند. اساس کار این دستگاه بر مبنای امواج الکترومغناطیس است و شنیدن اسم امواج همیشه نگران کننده و استرس زا بوده است. از آنجایی که این دستگاه به طور مستقیم با مواد غذایی ما و غذایی که می خوریم در ارتباط هست، طبیعی است که افراد نگران تاثیر این امواج تابیده شده بر مواد غذایی در بدن خود باشند. اما همانطور که در این مطلب بررسی کرده ایم، این امواج چندان قوی نیستند و از نوع غیر یونیزه کننده هستند.

به همین دلیل امواج الکترو مغناطیس به کار گفته شده در مایکروویو ها برای سلامتی مضر نیستند و آسیبی به بدن وارد نمی کنند. تولید کنندگان مایکروویو ها همواره در تلاش هستند تا دستگاه هایی ایمن تر و با کبفبت تر طراحی کنند. به این ترتیب در  نسل جدید این دستگاه ها نواقص نمونه های پیشین شناسایی و برطرف شده است. بنابراین با توجه به افزایش روزافزون کاربرد این دستگاه در زندگی، استفاده از آن برای گرم کردن مواد غذایی، پخت و پز و … مضر نیست.