بررسی تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی

خلاصه مقاله:تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی در عملکرد خنک کنندگی آنها، فناوری استفاده شده در موتور دستگاه و موارد دیگری است که در این مقاله به آن می پردازیم.

کولر گازی اینورتر در مقابل معمولی

اصلی ترین تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی توانایی تنظیم سرعت موتور کمپرسور برای تنظیم دمای اتاق است. هنگامی که یک اتاق خنک می شود، تهویه مطبوع اینورتر سرعت موتور کمپرسور را کاهش می دهد تا در مصرف انرژی مورد نیاز برای خنک کردن هوا صرفه جویی شود. در مقایسه، موتورهای تهویه هوای معمولی فقط با سرعت کامل کار می کنند. و زمانی که دمای اتاق به حد مطلوب برسد خاموش می شوند. این فرآیند خاموش و روشن شدن تکراری نویز بیشتری ایجاد می کند و انرژی بیشتری مصرف می کند.

بنابراین تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی در ایجاد تهویه مطبوع، کم مصرف بودن، سازگاری با محیط زیست و مقرون به صرفه‌ بودن است. سیستم های تهویه مطبوع با فناوری اینورتر به دلیل بهره وری انرژی و عملکرد بی صداتر، امروزه به گزینه ای مطلوب برای صاحبان خانه تبدیل شده است. اما آنها چگونه کار می کنند؟ و چه تفاوتی با کولرهای گازی معمولی و غیر اینورتر دارند.

تفاوت بین سیستم تهویه اینورتر با معمولی چیست؟
تفاوت بین سیستم تهویه اینورتر با معمولی چیست؟

هزینه اینورتر در مقابل معمولی

احتمالا هزینه بخشی است که در آن کولر گازی معمولی برنده خواهد بود. زیرا نسبتا ارزان تر از کولرهای گازی اینورتر است. حتی هزینه نصب سیستم تهویه اینورتر بسیار بیشتر از سیستم های معمولی و غیر اینورتر است. اما اگر برای مدت طولانی تری می خواهید از آن استفاده کنید، با تهیه نوع اینورتر می توانید در قبض برق خود صرفه جویی کنید.

به خصوص وقتی صحبت از هزینه می شود، هزینه های اولیه سیستم اینورتر در مقایسه با انواع غیر اینورتر بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، تعمیر یا تعویض قطعات ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد. این وظایف همچنین نیاز به تخصص دارند و تکنسین های دارای مجوز باید این کار را انجام دهند.

 

کولر گازی اینورتر سازگار با محیط زیست

از جمله تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی سازگاری آن با محیط زیست است. سیستم های تهویه اینورتر با گاز مبرد تغذیه می شوند که ظرفیت خنک کنندگی بالاتری دارد و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی دستگاه می شود. علاوه براین پتانسیل گرمایش جهانی (GWP) پایینی دارد. بنابراین تولید و انتشار گازهای گلخانه ای مضر آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در این صورت انتخاب تهویه مطبوع اینورتر یک انتخاب همه جانبه برنده است.

نویز در کولر گازی اینورتر و معمولی

از جمله تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی ایجاد نویز و صدا است. کولرهای گازی اینورتر از توان کمتری استفاده می کنند، بنابراین بسیار کم صداتر از سیستم های غیر اینورتر هستند. ظرفیت سرمایش و گرمایش آنها بسته به فضای باز و دمای اتاق متفاوت است. همچنین از روشن و خاموش شدن ناگهانی جلوگیری می کنند. بنابراین، صدای بلندی وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر، یک سیستم تهویه مطبوع غیر اینورتر به گونه ساخته شده است که به طور خودکار فعال می شود و هر بار که به دمای خاصی می رسد خاموش می شود. در نتیجه، صدای زیادی نسبت به واحد اینورتر ایجاد می کند.

 

فناوری اینورتر در مقابل معمولی

اساسا کولر گازی اینورتر یک دستگاه هوشمند است که می تواند جریان AC را به DC و همچنین برعکس تغییر دهد. کولرهای گازی با فناوری اینورتر، دستگاه هایی با سرعت یا تناژ متغیر هستند. بنابراین از نظر عملیاتی با کولرهای معمولی که دارای کمپرسورهای تک سرعته و تک تناژ هستند کاملا متفاوت اند. تهویه مطبوع با فناوری اینورتر، سرعت و تناژ خود را بسته به بار حرارتی اتاق تنظیم می کند. در حالی که کولرهای معمولی این کار را انجام نمی دهند.

هر اتاق دارای بار گرمایی متفاوتی است، حتی اگر اندازه آنها یکسان باشد. بار گرمایی به عوامل مختلفی بستگی دارد و در یک اتاق ثابت باقی نمی ماند. در فصل ها، بین روز و شب، بر اساس تعداد افراد و مشخصات آب و هوای مکان شما متفاوت است. این موارد بر مصرف انرژي کولرهای گازی تاثیر می گذارند. فناوری اینورتر می تواند بر اساس اندازه و بار گرمایی اتاق تنظیم شود در حالی که تهویه مطبوع معمولی اندازه ثابتی دارد. آنها هیچ کنترلی روی منبع تغذیه ندارند و کمپرسور آنها سرعت ثابتی دارد.

 

 بهره وری انرژی در سیستم اینورتر

تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی در صرفه جویی انرژی است. به این دلیل که سرمایش و گرمایش یک فرآیند خودکار است، در سیستم های تهویه مطبوع اینورتر، کمپرسور همیشه کار می کند و هرگز متوقف نمی شود. اما کار کردن مداوم آن با قدرت کامل سیستم همراه نیست. به این معنی که کمپرسور در مواقعی که به حداکثر قدرت نیاز دارد، برق را بر اساس آن تامین می کند و میزان جریان برق، براساس قدرت دستگاه تغییر می کند.

همچنین کولر گازی اینورتر به طور مکرر روشن و خاموش نمی شود، بنابراین نیازی به برق اضافی ندارد. این کارکرد باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود. اما در سیستم های تهویه معمولی، کمپرسور قابلیت کنترل را  ندارد. بنابراین می تواند در هر زمان روشن و خاموش شود تا دما را در محدوده خاصی حفظ کند. در این صورت یا با ظرفیت کامل کار می کند یا اصلا کار نمی کند و این منجر به مصرف بیش از حد انرژی می شود.

بنابراین سیستم تهویه اینورتر یک فناوری پیشرفته است که در مقایسه با کولرهای گازی معمولی می تواند در مصرف برق صرفه جویی کند.

مزیت های کولر گازی اینورتر در مقابل کولر گازی معمولی
مزیت های کولر گازی اینورتر در مقابل کولر گازی معمولی

عملکرد اینورتر در مقابل معمولی

عملکرد از اصلی ترین تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی است. دستگاه های تهویه مطبوع اینورتر سازگارتر در نظر گرفته می شوند. زیرا سرعت کمپرسور را به طور انعطاف پذیری برای مدیریت جریان انرژی تنظیم می کنند. هنگامی که دستگاه را روشن می کنید، کمپرسور دستگاه با سرعت کامل کار می کند و به طور مکرر روشن یا خاموش نمی شود.

در مقابل دستگاه های معمولی و غیر اینورتر معمولا بسته به دمای اتاق در سطح ثابتی از خنک کنندگی کار می کنند. هنگامی که دمای اتاق به حد معینی می رسد، کمپرسور دستگاه معمولی متوقف می شود. و زمانی که دمای اتاق دوباره بالا رفت شروع به کار می کند.

 

کنترل یکنواخت دما

مزیت اصلی دیگر کولر گازی اینورتر این است که کنترل یکنواخت و پایدار دما را ارائه می دهد. همانطور که قبلا بحث شد، انواع سیستم های اینورتر اجازه تنظیم مداوم دما را می دهند. زیرا می توان سرعت موتور کمپرسور را کنترل کرد. به عبارت دیگر، موتور کمپرسور سیستم در تمام طول کار خود به طور مداوم دما را حفظ می کند و در عین حال از نظر انرژی کارآمد باقی می ماند. در مقابل، سیستم های تهویه معمولی و قدیمی فقط دارای چرخه استاپ-استارت هستند. در نتیجه، دستگاه های اینورتر می توانند 30 تا 50 درصد راندمان بهتری نسبت به دستگاه های معمولی داشته باشند.

 

طول عمر دستگاه

تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی و مزیت بزرگ دیگر آن، جدای از تنظیم مداوم دما، طول عمر بیشتر آن نسبت به دستگاه های معمولی است. این نتیجه مستقیم عملکرد کارآمد آن است که در آن هیچ نوسانات شدیدی در بار وجود ندارد. در نتیجه، موتور کمپرسور و سایر بخش‌ های دستگاه ممکن است بیشتر دوام بیاورند. آنها نیازی به تحمل بارهای ناگهانی در طول روز نخواهند داشت.

علاوه بر این، واحدها نوسانات شدید بار را حذف می کنند. این ممکن است منجر به افزایش طول عمر مفید کل واحد تهویه مطبوع اینورتر شود. بنابراین سیستم های تهویه اینورتر مدرن می توانند 15 الی 20 سال عمر کنند. در این صورت در ازای هزینه های اولیه بالاتر نسبت به کولرهای گازی معمولی، ارزش بیشتر و امکان پس انداز بلندمدت دریافت خواهید کرد.